Det første som skjer dersom du har en ubetalt regning, er at du blir sendt et inkassovarsel. Da har du 14 dager på deg på å betale kravet, altså regningen, før det går videre til et inkassoselskap.  

Når inkassoselskapet overtar kravet legger de ofte på renter og gebyrer, deretter sender de deg en betalingsoppfordring, med en frist på minimum 14 dager. Nå er inkassoprosessen i gang.  

Blir kravet fortsatt ikke betalt kan inkassoselskapet gå til rettslige skritt for å få tak i pengene. Det betyr at de kan sende saken til forliksrådet, søke til namsmann om utleggsbegjæring dersom du har noe de kan ta pant i, eller søke om lønnstrekk, blant annet. 

30 dager etter at inkassoselskapet har gått til rettslige skritt mot deg, kan de gi beskjed til kredittopplysningsbyråene om at du ikke har betalt regningen din. Da er du på vei til å få en betalingsanmerkning. Men anmerkningen vil ikke bli offentlig før 30 dager etter at inkassoselskapet har meldt deg inn.  

Det viktigste å tenke på er at du når som helst kan ta kontakt med din kreditor og prøve å få til en avtale. Selv om det kan føles vanskelig å ta tak i problemene dine, vil de som oftest være mulige å løse. Det er også i kreditorenes beste interesse å få på plass en løsning om betalingsavtale med deg, slik at de får inn pengene. Uansett hvor langt det har gått i prosessen, vil det som regel alltid lønne seg å ta kontakt.