-Par sliter ofte fordi den ene har totalansvaret, forteller Anita.

Anita Sørhus er seniorrådgiver i Kraft Bank. Hun har 20 års erfaring fra bank, og familieøkonomi har alltid vært hennes fanesak. Hun har jobbet i Kraft Bank siden oppstarten i 2018 og er opptatt av hvordan banken kan hjelpe privatpersoner og familier som opplever problemer med økonomien.  

Anita Sørhus, rådgiver i Kraft Bank
Anita Sørhus, rådgiver i Kraft Bank.

-Par må snakke sammen, oppfordrer Anita.  

-Vi ser ofte familier som sliter fordi den ene i forholdet har hatt totalansvar for økonomien. Han/hun mister kontrollen over forbruket og dekker opp ubetalte regninger med mer kreditt og forbrukslån. Ofte får ikke partneren vite noe før det kommer brev fra namsmannen og de risikerer å miste huset. Det er klart at det er en stor belastning for dem det gjelder, forteller Anita.  

-En rekke årsaker

Skjulte kostnader i parforhold er en av en rekke årsaker til at folk kontakter Kraft Bank for å få hjelp.

Andre gjengangere er skilsmisse, oppussing eller sykdom. I tillegg sliter noen med at de pådrar seg skattegjeld når de driver eget selskap. De tar opp usikret gjeld og spytter inn i selskapet i et forsøk på å unngå konkurs.

Da er det godt at det finnes muligheter for dem som leter etter hjelp.  

Rådgivere diskuterer sammen i fellesområdet.
Rådgiverne diskuterer ofte saker mellom seg, for å finne best mulig løsning for kunden.

-Noe av det viktigste vi som spesialbank kan tilby er god rådgivning. Vi er opptatt av én til én samtalen, og historien bak de økonomiske problemene. På denne måten kan vi skape en relasjon til våre kunder, og bygge opp tillit mellom begge parter. Vi vil at våre kunder skal være trygge på at vi kun tilbyr et lån dersom det vil gjøre situasjonen deres bedre, sier Anita. 

Ingen bestemt formel for hvem som kan få lån

Anita forteller videre hvordan hun jobber med søknader: 

-Når jeg ser på en søknad jobber jeg etter rettesnoren; evne, vilje og sikkerhet. Evne, altså betjeningsevne, hvordan er inntekten til familien. Vilje handler om historien til kunden. Hvordan har kunden havnet i denne situasjonen, og hvordan ser han/hun for seg at vi løser det? Har kunden et sterkt ønske om å rydde opp i økonomien? Til slutt ser jeg på sikkerhet. Selv om vi som spesialbank kan være nokså fleksible, må vi forholde oss til utlånsforskriften* (Se info nederst i saken).  

Les mer: Hvordan påvirker dagens økte priser deg med usikret gjeld. 

-Jeg minner også mine kunder på at når de har fått ett lån hos oss, det er da jobben begynner. Vi gjør ikke gjelden mindre, men den blir mer håndterbar. Målet vårt er hele tiden at kunden på sikt skal kunne flytte lånet tilbake til en ordinær bank. For at det skal kunne skje må han/hun følge planen vi setter opp sammen, for å få god kontroll over økonomien.  

Anitas topp 5 tips for god økonomisk kontroll:

  1. Få kontroll på pengene dine, hva kommer inn og hva går ut.
  2. Samarbeid med partneren din. Ofte er det her det går galt! Diskuter økonomi minst én gang i året. Helst oftere.
  3. Ha en buffer. Har du barn, eier du et hus, en bil eller en hytte, vet du at det vil komme utgifter. Vær forbedret på dette.
  4. Kvitt deg med kostbare vaner.
  5. Ikke handle på kreditt. Gi deg selv en frivillig kredittsperre. Les mer om frivillig kredittsperre.

Har du en utfordrende eller komplisert økonomi? Les mer om hva refinansiering med sikkerhet i bolig innebærer.

 

*Utlånsforskriften har visse bestemmelser for hvordan banker i Norge skal forholde seg til kunders belåningsgrad og betjeningsgrad, for eksempel. Det betyr at vi som bank må passe på at du ikke får et lån som er høyere enn 85% av verdien på din bolig, og at du ikke låner mer enn 5 ganger din inntekt. Dette er eksempler på hva utlånsforskriften bestemmer. Her kan du lese mer om utlånsforskriften.